بسیاری از دانشجویان و دانش آموزان عادت دارند هنگام مطالعه و درس خواندن به موسیقی مورد علاقه خود گوش دهند تا هم استرس خود را کاهش دهند و هم به نوعی انجام تکالیف را برای خود آسان تر کنند . در این مطلب قصد داریم تاثیر موسیقی بر تمرکز و یادگیری را بررسی کنیم .

 

گرچه تحقیقاتی برای بررسی تاثیر موسیقی بر مطالعه انجام شده است اما هیچ کدام نتایج یکسان و قطعی ای مبنی بر مثبت یا منفی بودن اثر آن بر تمرکز گزارش نکرده اند . مطالعات انجام شده نشان داده است که موسیقی با تمپوی بالا و یا موسیقی‌هایی که دارای خواننده هستند برای مطالعه نامناسبند و باعث کاهش تمرکز و یادگیری می‌شوند . دلیل اصلی این امر این است که این نوع قطعه‌ها برای جلب توجه شنونده تهیه می‌شوند و در نتیجه هنگام گوش دادن به آنها بخشی از تمرکز فرد به صورت ناخودآگاه جلب این موسیقی می‌شود . قطعات دارای شعر و خواننده نیز ، شنونده را به همراهی ترغیب می‌کنند و امر یادگیری را مختل می‌کنند . این قطعات ، معمولاً با خاطراتی نیز همراه هستند و شنیدن آن باعث به کارگیری حافظه ( که از مهمترین بخش‌های مورد استفاده به هنگام یادگیری است ) می‌شود . این امر باعث برانگیخته شدن احساسات و از دست رفتن تمرکز می‌شود .

 

Student studying  by Don Hamerman For Rutgers Photo Services

معایب موسیقی در هنگام مطالعه را بر شمردیم ، ولی این امر همیشه باعث کاهش تمرکز نیست . بسیاری از افراد برای مطالعه در مکان‌هایی که سکوت نیست ( به خصوص مکالمه ) دچار مشکل می‌شوند . گوش کردن به موسیقی برای این افراد هنگام مطالعه در مکان‌های عمومی‌و شلوغ می‌تواند سودمند باشد . همچنین اگر سکوت زیاد باعث اختلال تمرکز شما می‌شود می‌توانید به موسیقی‌های بی کلام گوش کنید که معمولا اختلال تمرکز کمتری ایجاد می‌کنند .

studying.jpeg-824x549

برای جمع بندی می‌توان گفت که تاثیر موسیقی بر مطالعه کاملا به شخص و ویژگی‌های شخصیتی وی بستگی دارد اما به طور کلی عموماً ، در شرایط عادی ، مطالعه در سکوت بازده بالاتری خواهد داشت ولی اگر در هنگام مطالعه نیاز به موسیقی دارید ، بهتر است از موسیقی‌های بی کلام ، کلاسیک و یا موسیقی متن فیلم‌ها و بازی‌ها استفاده کنید . موزیک‌های متن طوری طراحی شده اند که حواس شنونده را از موضوع اصلی ، یعنی فیلم یا بازی ، منحرف نکنند .


منبع :http://2fasl.com