بیگ بنگ: جدول تناوبی عناصر به تازگی پذیرای چهار عنصر جدید به نام‌های نیهونیوم، مسکوویوم، تنسین و اوگانسون شده‌ است،‌ عناصری که مدت‌ها پیش کشف شده‌اند اما به تازگی نامگذاری شده‌اند.


بیگ بنگ: جدول تناوبی عناصر به تازگی پذیرای چهار عنصر جدید به نام‌های نیهونیوم، مسکوویوم، تنسین و اوگانسون شده‌ است،‌ عناصری که مدت‌ها پیش کشف شده‌اند اما به تازگی نامگذاری شده‌اند.

periodic-table-131203براساس گزارش CNN به نقل از همشهری، این عناصر تا پیش از این با اعداد اتمی‌شان شناخته می‌شدند، ۱۱۳، ۱۱۵، ۱۱۷ و ۱۱۸٫ اما نام‌های جدید نیز دائمی نیستند و برای پنج ماه به صورت موقتی مورد استفاده قرار خواهدند گرفت تا زمانی که نام‌ها به صورت رسمی اعلام شوند. این عناصر را اتحادیه بین‌المللی شیمی محض و کاربردی(IUPAC) در دسامبر سال ۲۰۱۵ به رسمیت شناخت و افزوده شدن آنها به جدول تناوبی هفتمین ردیف این جدول را نیز تکمیل کرد.

اسامی عناصر با راهنمایی IUPAC توسط کاشفان آنها پیشنهاد شده ‌است و اکنون این اسامی تا نوامبر سال ۲۰۱۶ مورد بازبینی عمومی قرار خواهند گرفت. این اسامی براساس سنت قدیمی نامگذاری براساس مفاهیم و شخصیت‌های اساطیری از قبیل اجرام کیهانی، یا مواد معدنی مشابه، یک مکان جغرافیایی، یک دانشمند یا یکی از ویژگی‌های عنصر انتخاب شده‌اند. قانون دیگر این است که اسامی باید به ium یا ine یا on ختم شوند. اتحادیه بین‌المللی شیمی محض همچنین ترجیح می‌دهد این اسامی در زبان‌های اصلی جهان قابل ترجمه باشند.

شیمیدانان دیگر به سختی در تلاشند تا عناصر جدیدی را که ردیف هشتم جدول تناوبی را به خود اشغال خواهند کرد را کشف کنند. عناصر جدید در آزمایشگاه ساخته شده‌اند و در طبیعت وجود ندارند. تا پیش از این عناصر نام‌هایی موقتی و چند نماد در جدول تناوبی بودند زیرا اثبات وجود آنها به دلیل فروپاشی سریعی که دارند،‌ تقریبا غیر ممکن بود. عنصر ۱۱۳ اولین بار در ژاپن کشف شد از این رو نام نیهونیوم برای آن انتخاب شد،‌نیهون یکی از شیوه‌های گفتن نام ژاپن در زبان ژاپنی بوده و به معنی سرزمین خورشید تابان است.

عناصر ۱۱۵، ۱۱۷ و ۱۱۸ توسط گروهی از شیمیدانان روسی آمریکایی در لابراتوار ملی اوک ریج در تنسی و لابراتوار لارنس لیورمور در کالیفرنیا کشف شدند. نام‌های مسکوویوم و تنسین از این رو با هدف تاکید بر مکان کشف این دو عنصر انتخاب شده‌اند. اوگانسون نیز نام خود را از نام دانشمند مشهور روس یوری اوگانسیان که در زمینه کشف عناصر سنگین پیشگام بود برگرفته‌ است. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریه ی nature منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: cnn.com

VN:F [1.9.22_1171]