پنج واقعیت در مورد لوسی، قدیمی ترین نیاکان انسان...با ما به ادامه بیایید...


بیگ بنگ: لوسی مجموعه ای از فسیل استخوانهایی است که زمانی مربوط به یک انسانیان (hominid) مونث از سرده جنوبی‌کپی عفاری (Australopithecus afarensis) بوده است. او ۳.۲ میلیون سال پیش در اتیوپی زندگی میکرد.

به گزارش بیگ بنگ، استخوانهای فسیل شده لوسی در سال ۱۹۷۳، در اتیوپی کشف شد. نزدیک به ۴۰% از فسیل لوسی تقریبا دست نخورده و سالم بود. در پی تحقیقات دانشمندان، فسیل لوسی مربوط به یک گونه انسانیان بود که تا سال ۱۹۷۳ ناشناخته بودند. همین موضوع ارزش این یافته را دو چندان میکرد. گوگل لوگوی خود را به افتخار چهل و یکمین سالگرد کشف فسیل لوسی تغییر داده است. به افتخار سالگرد این یافته می توانید، ۵ واقعیت پیرامون این اکتشاف را در زیر بخوانید:

 

۱- نامگذاری بر اساس یک ترانه

کلمه لوسی از یکی از آهنگهای گروه The Beatles به نام “لوسی در آسمان با الماسها” گرفته شده است. دونالد جانسون (Donald Johanson) دیرین مردم شناس کاشف لوسی، هنگام بازگشت به محل کشف فسیل، به ترانه های گروه The Beatles گوش میداد که این ترانه شروع به پخش کرد. به گفته خود جانسون، دلیل نامگذاری لوسی، بر اساس همین ترانه بود.

۲- لوسی روی دو پا راه میرفت

مطالعات انجام شده روی قوس نخاع و ساختار زانوی لوسی نشان می دهد او بیشتر زمان خود را روی دو پا می گذرانده است و تقریبا مشابه انسان امروزی، به روی دو پا راه میرفت. ویژگی که بسیار شبیه انسان های امروزی است.

۳- دلیل مرگ نا معلوم

دلیل اصلی مرگ لوسی مشخص نیست و هیچ نشانه ای برای اثبات دلیل اصلی مرگ به دست نیامده است. استخوان های لوسی تقریبا سالم و بدون جای دندان و شکستگی است. این موضوع نشان می دهد که لوسی طعمه سایر حیوانات نشده است. تنها مدرک کشف شده، محل گاز گرفتگی کوچکی روی استخوان عانه است، اما مشخص نیست که آیا این دلیل اصلی مرگ لوسی بوده یا عامل دیگری نیز نقش داشته است.

۴- لوسی در اتیوپی زندگی میکرد

استخوانهای لوسی، به دور از عموم در محلی مخفی در موزه ملی اتیوپی در آدیس آ بابا نگهداری می شود. مدلهای پلاستیکی این استخوانها ساخته شده و به سایر موزه ها در کشورهای مختلف ارسال شده است. دلیل اصلی اینکار، نگرانی از آسیب رسیدن به این فسیل ارزشمند است. اما از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳، با وجود این نگرانیها، این استخوانها در امریکا به نمایش گذاشته شد.

۵- لوسی قد کوتاه بود

جنوبی‌کپی عفاری ها (Australopithecus afarensis) به احتمال زیاد روی دو پا راه می رفتند و احتمالا شباهت های ظاهری بسیاری به انسانهای امروزی داشتند. با این وجود جثه بسیار کوچکتری داشتند. لوسی مستثنا نبود، با وجودی که احتمالا سن کمی داشت، اما به طور کامل رشد کرده بود. قد لوسی تقریبا ۱.۱ متر و وزنش در حدود ۲۹ کیلو گرم بود.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: Independent